loading...
کانون علم ودین
کانون علم ودین بازدید : 79 شنبه 10 اسفند 1392 نظرات (0)

اگر لذت ترک لذت بدانی      دگر شهوت نفس، لذت نخوانی

راهی که عرفا و اولیا دارند می‏گویند می‏خواهند ما را نجات بدهندیک سرزمینی هست که سرزمین لذت و سلامت و امنیت است، دیگر آنجا مریضی نیست، دیگر آنجا بیماری ، ترس و دلهره نیست. سرزمینی است مملو از لذت، شادی، شعف و زیبایی‏ها و امنیت. اسمش را در قرآن بهش می‏گویند دارالسلام.دارالسلام یعنی سرزمین خدا. سلام اسم خداوند است،آنجا لذت‏های حقیقی آنجاست، زیبایی‏های حقیقی آنجاست.وظیفه انسانی ما  این است حالا که آمدیم در این دنیا اگر قرار است برای مردم کار کنیم، کار اجتماعی ، کار سیاسی ، فعالیت مذهبی کنیم، فعالیت حیات معقول داشته باشیم، باید کاری کنیم که هم خودمان آن مسیر را طی کنیم هم انسان‏ها را به آنجا برسانیم این  می‏شود وظیفه انسانی. دیگر به غیر از این وظیفه‏ای نداریم.بنابراین اگر یک مسئولی در کشور هدفش این باشد که کاری کند انسان‏ها را به وظیفه الهی‏شان برساند این می‏شود انسان خوب، می‏شود انسان خادم. و اگر این کار را نکند بلکه بخواهد انسان‏ها را در همین مرحله نگه دارداین می‏شود خیانت .  با دید عرفانی ما ارزیابی می‏کنیم،ما که گاو و گوسفند نیستیم که هر کس جلویمان علف ریخت بگوییم این خوب است، هر کس علف نریخت بگوییم این بد است. هر کس به ما اقتصاد خوب داد، رفاه به ما داد این را بگوییم آدم خوبی استما امیرالمؤمنین را به خاطر این دوست نداریم می‏آید رفاه برای ما ایجاد می‏کند. ما امیرالمؤمنین را به خاطر این دوست داریم چون ما را نجات می‏دهد به آنجا می‏رساند و معاویه را دشمن می‏دانیم به خاطر اینکه ما را از آن هدف بازمی‏دارد، به ما رفاه می‏دهد، ثروت می‏دهد، آسایش می‏دهد، آرامش دنیایی می‏دهد ولی ما را در حماقت و در حیوانیت و در پستی نگه می‏دارد، نمی‏گذارد ما رشد کنیم.حکما ، فلاسفه و عرفای قدیم به این نتیجه رسیده بودند که دنیا طبق قانون است، کوچکترین حرکتی عکس العمل دارد.﴿فَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ¯وَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ

طبقات بهشت و جهنم و زمان ماندگاری در آنها :  کوچکترین حرکتی  در این دنیا عکس العمل دارد. این قانون عمل و عکس العمل در تمام عوالم حاکم است از بهشت گرفته تا جهنم. هر کس هر کاری بکند نتیجه‏اش را می‏بیند.بین متکلمین و مفسرین اختلاف است کهبهشت ابدی است یعنی چه؟ یعنی مدت طولانی که قابل حساب نیست؟بی‏نهایت دوتا معنا دارد؛ یک معنا این است که من نمی‏توانم حساب کنم، یک معنا این است که نه نهایت ندارد.(بغیر حساب) که در قرآن هستبعضی‏ها گفتند یعنی که اصلاً نمی‏شود حساب کرد، بعضی‏ها گفتند چرا می‏شود حساب کرد ولی میلیاردها میلیاردها سال عمر می‏خواهد.اقیانوس آرام چند تا دانه قطره آب دارد؟بی‏نهایت.بی‏نهایت که نیست. عقل می‏گوید بی‏نهایت نیست چون محدود است چون در کره زمین است محدوده دارد

 راه‏های نجات از بی‏نهایت نسبی:  بی‏نهایت نسبی یعنی این که نسبت به ما بی‏نهایت است ولی نهایت دارد.برای اینکه از این نسبیت نجات پیدا کنند به ابدیت برسند چه کار باید بکنند؟عرفا و متکلیمن و حکمای گذشته راههائی گفتند .  یکی از راه‏ها این بوده که گفتند بهترین راه‏ این است که انسان بنشیند هیچ کاری نکند. و  اینقدر متمرکز بشوند تا خدا را در قلبشان ببینندراه دوم این بوده است که نه بیایند کار کنند ولی اعمال نیک انجام بدهند ولی اعمال نیک اینها را می‏برد در بهشت،یکی از اسم‏های روز قیامت  یوم الحسرت است. مؤمنین متدین پاکان هم حسرت می‏خورند. هیچ کس نیست که حسرت نخوردچون یک مقام بالاتر را می‏بینند. اینهایی که بهشت اول هستند بهشت دوم را می‏بینند می‏گویند کاش ما هم می‏توانستیم برویم آنجا،آنهایی که بهشت دوم هستند بهشت سوم را غصه می‏خورند. پیامبر اوللعزم پیامبر خاتم را می‏بیند حسرت می‏خورد. دقت کردید. هر کس بالاتر را می‏بیند حسرت می‏خورد. تنها کسی که حسرت نمی‏خورد  کسانی هستند که خود خدا را می‏بینند چون آنجا دیگر آرزوی خدا بودن را نمی‏توانند بکنندچون آنها خدا را می‏بینند،غرق در شعف روحانی می‏شوند و انوار و تجلیات خداوند را می‏بینند اصلاً دیگر خودشان را نمی‏بینند، اما چکار کنیم تا از بینهایت نسبی نجات پیدا کنیم ؟  پیامبران آمدند گفتند نه اصلاً این کارها لازم نیست. راه حکمت و راه ریاضت راه درستی نیست چون شما نمی‏توانید به آنجا برسید خیلی مشکل است یعنی مثل کوه کندن با مژه‏های چشم است،خود خدا باید بیاید ببردتان، باید خود خدا از عرش بیاید پایین شما را ببردخداوند که خودش از عرش نمی‏آید پایین، پیامبران را می‏فرستد.پیامبران آمدند  راه را نشان دادند. گفتند شما کار را برای خدا انجام بدهید چون کار اگر برای نتیجه انجام بدهید،ثوابش هم هر قدر زیاد باشد باز محدود است . اما چون خداوند نامحدود است اگر کار را فقط برای رضای خدا انجام دهید ، ثوابش هم نامحدود است .  معنای ما (مکلف به نتیجه نیستیم) یعنی چه؟  امام فرمود ما کار را می‏کنیم، (ما مکلف به نتیجه نیستیم) یعنی هر کاری کنیم ،کار نداریم نتیجه‏اش چه می‏شود؟ این خلاف عقل است. بدیهی است که ‏این کار کار درستی نیست.امام فرمود که ما کار را انجام می‏دهیم مکلف به نتیجه نیستیم منظور این است، ما  بررسی می‏کنیم عقلی، فهمی، شعوری همه را می‏آوریم وسط می‏گوییم این کاری که می‏خواهیم بکنیم کار خوبی است یا کار خوبی نیست، نتیجه می‏دهد یا نتیجه نمی‏دهد. دقت کردید.منظور این است که ما کار کارشناسی را می‏کنیم و می‏رویم  تکلیفمان را انجام می دهیم ، چه نتیجه گرفتیم یا نگرفتیم مثلاً امام حسین(ع) مکلف نبود که حتما“پیروز بشود . او به این نتیجه رسید وظیفه‏اش این است و وقتی حرف عقل، حرف شرع، حرف دین را نگاه کرد دید که تکلیفش این است. حالا کشته می‏شویم خب بشویم.

معنای انجام دادن کارها برای خدا:  یعنی اینکه  کاری را که خدا بشما می‏گوید انجام بدهی. خدا چگونه می‏گوید؟ از طریق اولیای خودش یعنی ولی‏خدا. خدا از طریق ولی خودش می‏گوید این کار را انجام بده. و شما آن را باید انجام بدهی. چه کار داری نتیجه می‏گیری یا نمی‏گیری، این می‏شود کار برای خدا. تو منافعت را در نظر نگرفتی .   ملاک این که یک کار مخلصانه برای خداست، چیست؟تنها کاری که شما می‏توانید بگویید مخلصانه برای خداست آن کاری است که ولی‏خدا به شما می‏گوید انجام بدهی.

 معنای فزت و رب الکعبه و علت بیان آن از زبان امیرالمؤمنین(ع):  چرا امیرالمؤمنین گفته است فزت؟ چرا گفته است رب الکعبه؟یک فلاح داریم، یک فوز داریم چون کلمه پیروزی و نجات و موفقیت اینها در عربی معادل‏هایی دارد.﴿قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ«به راستى كه مؤمنان رستگار شدند.»رستن، نجات پیدا کردن از دل خاک، از زندان خاک، از قعر طبیعت،به کشاورز هم می‏گویند فلاح چون گیاه را از دل خاک  می‏رویاند .  ولی فوز بالاتر از این است. (فوز)یعنی انسانبه آن قله‏ای که  کسی دیگری  نمی‏تواند به آنجا  برسد ، برسد . معلوم می‏شود امیرالمؤمنین تا این ضربه را نخورده بوده نگرانی داشته   چون پروردگار کعبه به او وعده داده بود که تو در خانه من به دنیا آمدی در خانه من هم به من ملحق می‏شوی، در ماه من به دنیا آمدی چون رجب به یک معنا ماه  خداست، در ماه من هم به من ملحق می‏شوی.  این وعده را امیرالمؤمنین در آن لحظه احساس کرد

دوش وقت سحر از غصه نجاتم دادند   و اندر آن ظلمت شب آب حیاتم دادندنشانی قرار گرفتن در صراط مستقیم: صراط مستقیم صراطی است که  هر لحظه شما بیشتر معرفت پیدا میکنید  قدم اول یک مقدار ، قدم دوم دو برابر ، قدم سوم همینطور تضاعفی می‏رود بالا. این نشانی صراط مستقیم است و اگر شما اینطور نیستی بدان هنوز در صراط مستقیم واقع نشدی. ما در این دنیا   چون آن طرف را نرفتیم ببینیم همین جا را دوست داریم.  شما اول علم‏الیقین که وارد می‏شوید آثارش این است که رویای صادقه می‏بینید. در مرحله علم‏الیقین که وارد می‏شوید کم کم  کشف و شهودات شروع می‏شود  آنجاها وصال استآنجا وصل می‏شویم وقتی وصل شدیددیگر احتمال سقوط نیست. تفاوت شب قدر شیعیان با سایر مسلمانان:  اولیای خدا مرگشان برای آنها لذت بخش است. آنها به ابدیت و به لذت می‏رسند . آن دنیا چشمشان به آن تجلیات می‏خورد، به آن آثار معنوی و لذت بخشی که گفته شد .   شب قدر بودن برای امیرالمؤمنین شب ارزش بود. برای شیعیانش هم شب ارزش بود. شب قدر یعنی شب ارزش.اگر قدر الهی بگذاری،ارزش گذاریت الهی باشد متوجه می‏شوید که امیرالمؤمنین شهادتش هم برای شیعیان نعمتی بود. آنهایی که امیرالمؤمنین را ندارند شب‏های قدرشان خشک و بی روح است   هزار رکعت نماز می‏خوانند ولی خشک ، فقط ورزش سوئدی میکنند  دولا و راست می‏شوند فقط همین، روح ندارد.  ما چون علی را داریم شب‏های قدرمان اینقدر پر روح است و اینقدر معجزه می‏کند و اینقدر ارزش می‏گذارد چون شما وقتی که شب قدر می‏شود می‏دانی با چه کسی داری ارتباط برقرار می‏کنی،

شهادت امیرالمؤمنین(ع): آیت الله فاضل  می‏گویند علت اینکه طبیب مسیحی آوردند بالای سر امیرالمؤمنین این بودکه آنقدر جو فضاسازی و شایعات را زیاد کرده بودند، جاسوسان معاویه در فضای کوفه و در فضای جامعه اسلامی اگر طبیب غیرمسلمان نمی‏آمد و شهادت نمی‏داد فردا می‏گفتند علی را کشتند، شیعیان علی را کشتند  طبیب مسیحی آمد و شهادت داد که ‏این ضربهشمشیر آلوده به سم بوده است و این سم امیرالمؤمنین را کشته است چون امیرالمؤمنین مثل ائمه دیگر ما با سم کشته شد ائمه ما همه با سم کشته شدند حتی پیامبر اسلام با سم کشته شد . 

 پروردگار و به مقام و عظمتشان ما را ببخش و بیامرز

    

 

 

 


ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 5
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 6
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 9
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 10
  • بازدید ماه : 77
  • بازدید سال : 395
  • بازدید کلی : 1,412